Enligt nya rön från forskare vid Universuty of Sydney ökar
mat med högt glykemiskt index – GI, risken för flera hälsoproblem såsom
diabetes, hjärtsjukdomar och vissa typer av cancer. GI-metoden går ut på att
välja livsmedel med långsamma kolhydrater som ger ett lugnare blodsocker på en
lägre nivå som varar under en längre tid. Det tar längre tid för kolhydraterna
i maten att omsättas till blodsocker. Forskarna i Sydney utförde undersökningar
på nästan 2 miljoner friska män och kvinnor från olika delar av världen och
fann att de som förde en kost med lågt GI löpte lägre risk för de tidigare
nämnda sjukdomarna. Det som exempelvis orsakar typ-2 diabetes, även kallad
åldersdiabetes, är en konstant hög nivå av blodsocker och insulin som tröttar
ut bukspottkörteln. Hur ett högt GI-innehåll påverkar cancerrisken är forskarna
inte säkra på men man misstänker att det har att göra med substansen IGF-1.
Substansen ökar tillväxten i cellerna och har ökad risk för cancer som bieffekt.
IGF-1 ökar i takt med höga nivåer av insulin.
Bli den första att värdera denna post
- Currently 0/5 Stars.
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5